2010. május 6., csütörtök

A holland gátrendszer

Gergő mesélt nekem erről a cikkről, most én fogok nektek egy kicsit, mert érdekes:)

A Delta Works érthető módon Hollandia egyik ikonja, a fapapucs és a tulipán után (a füvet most hagyjuk:D), hiszen egy olyan nemzetről beszélünk, amelyik folyton harcol az elemekkel az életet adó talpalattnyi földért.

Az 1953-ban bekövetkezett, sok áldozatot szedő és komoly földterületeket érintő katasztrófa után, amikor az Északi-tenger elárasztotta a délnyugati partokat, a holland kormány elindította a történelem egyik legnagyobb mérnöki tervét. A rákövetkező évtizedekben a mérnökök kifejlesztettek egy árvízvédelmi rendszert, ami több vízépítési műtárgyat foglal magában, ezekről rengeteg érdekeset lehet olvasni a neten, be is szúrok pár linket:)
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>

Áprilisban egy tárcaközi bizottság tanulmányt készített, amiben bemutatják Hollandia délnyugati partjainak lehetséges jövőképét, egy folyótorkolatokból, szigetekből és félszigetekből álló deltavidéket, amely az Északi tengerhez kapcsolódik.

A friss édesvíz készletek növekedése mindenképpen jó hatással lenne a jelenlegi ökológiai állapotra, ami a Volkerakot tekintve (ez egy nagy édesvízi víztest) Wim Kuijken, a kormányt a klímaváltozásra felkészítő speciális bizottság vezetője szerint annyira rossz állapotú, hogy gyakorlatilag használhatatlan. Ezen belül persze szintén áldásos hatással lenne az élővilágra, sok, a torkolatok lezárásával eltűnt faj újra visszatelepülhetne.

A fő elvi kérdés persze a biztonság, de mindenképp ennek kockáztatása nélkül szeretnék véghezvinni a módosításokat, bár teljesen érthető az aggodalmuk az árvíz óta. Az egyik link, amit beszúrtam egyébként írja, hogy a jelenlegi rendszer négyezer éves árvízi gyakoriságra van tervezve.

A számomra legérdekesebb rész a végére maradt, tulajdonképpen ezért kezdtem el írni a postot, a torkolatok újbóli megnyitása jó lehetőséget biztosítana egy árapály erőmű létesítésének.

A cikk ennél sokkal hosszabb, de idő hiányában eddig jutottam, és egyébként köszönöm a segítséget Pasnak, mert egy-két mondatból sokkal nehezebben másztam volna ki nélküle:)

4 megjegyzés:

  1. Jó, jó, de ki az a Gergő? (o:

    VálaszTörlés
  2. neked igazán nem kell mindenről tudnod... :D

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Itt az én postom a Delta Worksről, tavalyról :)
    http://balazsatdelft.blogspot.com/2009/10/delta-works-csocso.html

    Na meg a kirándulás képei
    http://picasaweb.google.hu/sieglerb/20091018DeltaWorks#

    Amúgy nem egy nagy szám közelről..

    VálaszTörlés
  4. köszi:) megnéztem! nem tudom ide miért nem válaszoltam... jóhát nyilván közelről egy nagy gát, ahogy egy épület meg nagy ház:D az autópálya meg széles út... de azért valami érdekes mindegyikben van:D

    VálaszTörlés